www.darufamily.com

www.darufamily.com
مقالات آموزشی
دسته‌بندی کالاها
تفاوت کمپرسورباد اسکرو و کمپرسور هوای پیستونی چیست؟

کمپرسور باد اسکرو از جمله پرکاربردترین دستگاه ها در صنایع و مشاغل مختلف هستند که در واقع هوا را با کمک انرژی الکتریکی به پمپ مکش کرده و پس از فشرده سازی آن را وارد کندانسور می کنند. این کمپرسورها برق ابزار هوا را تامین می کنند و هر شغل و صنعتی، با توجه به نوع کار، میزان هوای مصرفی، انواع ابزار هوا و ... نیاز به استفاده از نوع خاصی از کمپرسور دارد. معمولاً از کمپرسورهای اسکرو استفاده می شود. در صنایعی که نیاز به هوای فشرده بالا دارند از کمپرسور اسکرو هوا یا باد استفاده می‌کنند و از پیستونی در صنایع کوچک استفاده و کاربرد دارند، این کمپرسورها بهترین و پرکاربردترین کمپرسورها هستند. در این مقاله به تفاوت بین کمپرسورهای اسکرو و پیستونی را مورد بررسی قرار می دهیم.

کمپرسور اسکرو چیست؟

کمپرسور باد اسکرو به دو دسته کلی، کمپرسورهای جابجایی مثبت و کمپرسورهای دینامیکی تقسیم می شوند. کمپرسورهای جابجایی مثبت نیز به دو دسته کمپرسورهای دوار و کمپرسورهای رفت و برگشتی تقسیم می شوند. کمپرسور اسکرو زیرمجموعه ای از کمپرسورهای دوار چند منظوره است و عملکرد آن وارد کردن هوای اطراف دستگاه به قسمت مولد هوا می باشد. این قسمت دارای دو روتور مارپیچی است که همیشه در حال چرخش هستند و با ورود هوا به دستگاه به روتورهای مارپیچی می رسد و حجم آنها بسیار کاهش می یابد. با کاهش حجم هوا، انرژی جنبشی مولکول های آن افزایش یافته و فشرده می شود و پس از طی مراحل مختلف وارد مخزن ذخیره هوا می شود..

کمپرسور پیستونی چیست؟

کمپرسورهای پیستونی که نام دیگر آنها کمپرسورهای رفت و برگشتی نیز می‌باشد زیر مجموعه کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند. این کمپرسور با استفاده از پیستون و محور سیلندر میل لنگ هوا را فشرده می‌کند. عملکرد این کمپرسور به این صورت است که اول پیستون پایین می آید و در اثر حرکت پیستون خلاء ایجاد می شود. خلاء ایجاد شده باعث می شود که هوای بیرون دریچه ورودی را به فشار اتمسفر باز کند و قسمت بالای پیستون را پر کند.

خرید کمپرسور باد اسکرو

کاربردهای کمپرسور اسکرو و پیستونی

بسته به مکانیزم تولید هوای فشرده و نوع عملکرد، هر یک از انواع کمپرسورهای اسکرو و پیستونی می توانند کاربرد و ویژگی‌های زیادی داشته باشند و در صنایع و مشاغل مختلف مورد استفاده قرار گیرند.
برخی از مهم‌ترین کاربردهای کمپرسور باد اسکرو عبارتند از:

  • استفاده در صنایع تولیدی مانند خودرو، لوازم خانگی و غیره.
  • استفاده در صنایع شیمیایی و پتروشیمی و همچنین در صنعت معدن
  • استفاده در صنایع غذایی، دارویی و پزشکی
  • استفاده در صنعت حمل و نقل، صنعت دریایی و همچنین صنعت راه آهن
  • استفاده در صنعت گاز و...

مهم‌ترین کاربردهای کمپرسورهای پیستونی عبارتند از:

استفاده از انواع کارگاه‌های کوچک مانند کارگاه‌های چوب بری و نجاری

استفاده برای رنگ آمیزی و نقاشی ساختمان‌ها و اتومبیل‌ها و...

استفاده در کارهای ساختمانی و ساخت و ساز

استفاده در تعمیرگاه‌های خودرو و گاراژ و...

مقایسه کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای اسکرو در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی حدود 25 تا 30 درصد انرژی کمتری مصرف می کنند.

به لطف مکانیزم رفت و برگشتی، لرزش بدنه کمپرسور کمتر از کمپرسور پیستونی است و صدای کمتری نیز تولید می‌کند.

همانطور که می‌دانید کمپرسور اسکرو نیاز به روانکاری یا همان روغن کاری مداوم دارد، میزان اصطکاک در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی کمتر است که باعث افزایش طول عمر این دستگاه ها می‌شود.

خرید کمپرسور باداسکرو، برای بخش‌های صنعتی که به حجم بیش از 2000 لیتر نیاز دارند می توانند انتخاب بهتری باشد زیرا هزینه نگهداری و تعمیر کمتری دارند. تولید مخازن کمپرسور اسکرو هزینه کمتری دارد.

مزایای کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای پیستونی قیمت بسیار مناسبی دارند. البته انتخاب و خرید کمپرسور باید بر اساس نوع نیاز و حجم کار باشد.

صنایع و شرکت‌هایی که به حجم هوای کمتر از 2000 لیتر نیاز دارند می‌توانند از این نوع کمپرسورها استفاده کنند. زیرا هزینه‌های نگهداری این نوع کمپرسورها پایین می‌باشد.

کمپرسور هوای پیستونی مزیت دیگری نسبت به کمپرسورهای اسکرو دارند و آن قابلیت چند پیستونی آنهاست. این دستگاه می‌تواند از هر سیلندر جداگانه برای فشرده سازی گازها استفاده کند.

کمپرسورهای رفت و برگشتی ممکن است در صنایع و مشاغل کوچک مفیدتر باشند.

به‌طور کلی کمپرسورهای اسکرو و پیستونی تفاوت‌های مختلفی باهم دارند و از هر کدام می‌توان برای کارهای مختلفی استفاده کرد. در اینجا مهم‌ترین تفاوت های این دو نوع کمپرسور آورده شده است:

در کمپرسورهای رفت و برگشتی فشار بین 7 تا 10 بار و در کمپرسورهای اسکرو 7 تا 13 بار خواهد بود.

سیستم های خنک کننده در کمپرسورهای پیستونی هوا و در کمپرسورهای اسکرو با رادیاتور قدرتمند خواهند بود.

در مقایسه با کمپرسورهای رفت و برگشتی، کمپرسورهای اسکرو قیمت بالاتری دارند .

کلام آخر

درحال حاضر انواع و اقسام مختلفی از کمپرسورها وجود دارد که هرکدام ویژگی و قابلیت‌های مختلفی دارند. که همین امر باعث می‌شود در صنایع و مشاغل مختلف کاربردهای فراوان داشته باشند. این دو مدل کمپرسور هوا یعنی کمپرسورهای اسکرو و کمپرسورهای پیستونی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت می‌باشند که هم در صنایع بزرگ و هم در صنایع و مشاغل کوچک کاربرد و استفاده می‌شوند.   که همانطور که در بالا بیان کردیم هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. جهت انتخاب بهترین کمپرسور هوا باید به فاکتورهای اصلی آن که شامل فشار PSI, دبی حجمی CFM, حجم مخزن و .... توجه نمایید تا متناسب با نیاز و کارخود انتخاب نمایید.

دیدگاه ها
امتیاز دهید : 5 از 4
کلیه محتوای این سایت متعلق به مجموعه داروخانه شبانه روزی دکتر فکوری میباشد.